September - 2017

Olav Liebich har lagt til kai for godt

28.08.2017
Et av foreningens eldste medlemmer, Olav Liebich, måtte gi tapt for kreften og døde 16. august.

Olav Liebich har gått i land for godt

Liebich ble 87 år gammel. Han var en av foreningens mest erfarne seilere, både på tur og særlig på regattabanen, det han gjennom årene gjorde gode innhugg i premiene. Allerede som ganske ung gutt fattet han interesse for sjøen og ble med eldre brødre i båt.  Det tok ikke lang tid før han fikk rykte som en dyktig rormann,  noe som gjorde at han ble hyret med voksne folk for å styre båten i regatta.  Som regel lønte det seg.

Olav var med i SF 1928 fra han var ganske ung, og i 1958 kom han så langt at han kjøpte sin egen båt, er 12,5 kvadratmeter som han først og fremst  brukte til regatta, men også som transport for seg og familien til svigerforeldrenes hytte i Selvikvågen. Han ble gift med Reidun Bethuelsen i 1952, og de fikk to barn.

Gjennom livet hadde Olav tilsammen 7 forkjellige båter. Den siste en Winga Queen som han seilte på tur med på sine gamle dager. Den siste regattabåten var en Contrast 33, en båt han var en fryktet konkurrent i. Før han ga seg med regattaseiling, satte han seg fore at svigersønnen Terje også skulle få tenning på denne sporten, og han ga seg ikke før det lyktes. Og sannelig smittet det ikke over på dattersønnen Arne også.

Mange har fått hjelp av Olav Liebich når de har fått rifter i seilene.  Han begynte med å sy seil på en vanlig symaskin som han til slutt slet helt ut.  I nytt hus fikk han også plass til seilloft - i kjelleren - og råd til å kjøpe bedre maskin, og han fikk respekt som en dyktig reparatør av seil.

Man kan godt tenke seg at interessen for søm kom av at han mesteparten av sitt yrkesaktive liv arbeidet som diskenspringer med forskjellige funksjoner, mesteparten av tiden hos dfaværende Sophus Jacobsens herreekvipering.