September - 2017

Satsing på små, men fullblods racere

21.05.2012
Seilforeningen 1928 stiller med to 2,4 meter-båter til helgens NM i Ålesund. Les mer om båtene og satsingen på denne båttypen her.

Trond Atle Huths Nor 116 i godt driv

En fullblods regattabåt

Trond Atle Huth forteller at han testet en 2.4mR en gang og ble umiddelbart hektet og fikk etter kort tid fatt i en Norlin MK III (NOR 116), siden fulgte broren Frank opp med NOR 95, klasseklubben var greie og lånte oss NOR 69 som Arne Liebich Rise er fadder for. Håpet deres er å kunne få flere båter til Stavanger. -Det er pr i dag flere gode båter for salg i Norge, sier Huth.

Om båten
2.4mR har alle egenskapene som en sofistikert kjølbåt har, utenom de høye kostnadene. Båten har også den fingertuppfølelsen som en jolle har. Klassen vi seiler i er en konstruksjonsklasse. Det er Norlin mark III som har dominert de siste årene. Over 90% av båtene er Norlin, de andre er forskjellige private konstruksjoner.

Tofire’n ikke er så sensitiv med hensyn på kroppsvekten til seileren som man skulle tro. Båten fokuserer i steden på sofistikert seiltrim, taktikk og strategi og er like følsom som en Express på trim. Man sitter på bunnen av båten og styrer med hender eller føtter, ved medvindseiling brukes spribom som er enkel å håndtere takket være dens spesielle konstruksjon. Seilarealet består av storseil (ca. 4,5m²) og forseil (fokk) (ca. 3,0m²).

Rimelig båt
Prismessig ligger en 2.4mR fra 15 000-45000 kroner for brukte Norlin MK III båter, nypris er ca 110 000 kroner. Seil er billig, ny fokk koster  2500-4000 kroner og storseil koster fra 3500-5500 kroner alt etter seilmerke.

Sikker båt
Tofire’n har en ekte kjøl og kan ikke velte. Båtene har flyteelementer i forrommet og akter og den flyter med hele cockpiten fylt med vann. Den er tørr oppi opp til 5 m/s, etter det er et bra seilsett eller tørrdrakt kjekt å ha.
Ballasten (ca. 150 kg) består av 8 – 12 blylodd som går å løfte ut. Skroget veier ca. 65 kg og dette kan man frakte på taket på en bil.

Båtene i Breivik
Norsk 2.4mR klubb eier en av båtene, den er Arne L. Rise fadder for, den har vi fått låne med tanke på rekruttering i området så alle som vil kan kontakte en av oss for prøveseiling.

NOR 95 og NOR 116 eies av Frank Huth og Trond Huth, disse kan selvsagt også prøves ved å kontakte oss. Vi har og en eldre båt NOR 10 som er under oppussing, denne blir aldri konkurransedyktig men fin båt for den som har lyst å kjenne på følelsen ved å seile en 2,4mR.

Båtene rigges på land og heises utpå med mastekranen vår, som skal utstyres med elektrisk vinsj.

Målet er å få noen flere båter til Stavanger, og ha en treningsdag i uken. Det er bra miljø i Ålesund, Tønsberg og Karmøy, og det arrangeres Norgescup-regattaer hvert år, samt NM. Hjelpsomheten blant medlemmene av klasseklubben er stor, så nesten alle triks deles opp til ett visst punkt, sier Trond Atle med et glimt i øyet.

Linker: