November - 2017

Ny satsing på Regatta i Ryfylke

22.03.2012
Vi satser i år på regattaen Maritim Ryfylke Rundt i forbindelse med Gladmat festivalen.

Ryfylke med sjampis på menyen

Det er på tide å planlegge litt dersom du vil kombinere seiling og glad mat i Stavanger. Saken er at Seilforeningen 1928 har krydret Stavangers kanskje mest tradisjonsrike seilas i Ryfylke til det gjenkjennelig ugjenkjennelige. I år kan du nemlig få med deg Gladmatfestivalen, i Vågen, i Stavanger, i egen båt og i tillegg en natt i Ryfylke.

Regattaen Maritim Ryfylke Rundt går 27 og 28. Juli 2012. Det er samtidig med Gladmatfestivalen i Stavanger. En festival kjent for sjampisfrokost, gladmatpølser og folkefest. Festivalen foregår rundt Vågen og gjestehavnen midt i Stavanger. Normalt er gjestehavnen stengt under festivalen. Men i år er gjestehavnen eksklusivt åpen for Maritim Ryfylke Rundt. Vil du sikre deg en plass midt i matfatet og være med på en av sommerens vakreste seilaser er det lurt å bestemme seg kjapt. Seilforeningen 1928 deler ut plasser i Vågen etter først til mølla prinsippet. Men utenbys deltagere vil bli prioritert i første omgang.

Regattastart går i Vågen fredag 27. Klokka 18.00. Løpet er rundt regnet 44 nautiske mil langt og tar deg ut Byfjorden nesten til Karmøy, dypt inn i fjordane til hjertet av Ryfylke, rundt grønne øyer og mellom holmer og skjær. Med litt flaks er du tilbake i Vågen tidlig lørdag morgen. Da har du sannsynligvis fått med deg en lang fløyelsmyk sommernatt, en frisk solgangsbris i starten, døende vinder ut over kvelden, en natt drivende mellom holmer og skjær mens du hører på sauene til morgenbrisen våkner til liv og skaper ny spenning i seilasen.  Dette er en regatta fylt av kameratskap, berusende seiling, frustrerende omstarter der båtene bak får vind, betagende landskap, taktiske og strategiske beslutninger, heftig nattnavigasjon og lange late drag rundt faste merker.

Når du våkner etter nattens opplevelser og føler tungt behov for å skryte med likesinnede, åpner vi døren til en heidundrende gladmatbuffe og premieutdeling lørdag aften. Alt skjer i hjertet av Stavanger omgitt av folkefest og glad glad mat. Hva mer kan du forlange?

Er du fristet? Da kan du lese regattaprogrammet og melde deg på via Deltaker.no. Vil du vite mer om Gladmatfestivalen så  kan du lese mer på gladmat.no.

Hovedsponsor for Maritim Ryfylke Rundt er nettopp Maritim. Vi setter pris på om du støtter vår støttespiller ved å bruke butikken i Lervig.

Lurer du på noe mer kan du snakke med regattaleder Tore Amdal på 48003993 eller sende en mail til ryfylkerundt@gmail.com

Rettferdig vind og nok vann under kjølen til alle, seilerhilsen fra seilerne i Seilforeningen 1928